Beveiliging

Hiermee bedoel ik niet zozeer de ATB (automatische trein beinvloeding), maar de beveiliging die er voor zorgt dat de mensen veilig kunnen oversteken dmv. een spoorwegovergang.
Vroeger werd dit nog met de hand door een spoorwegwachter gedaan en waren de spoorbomen van hout met een scharnierend hekwerk eronder.
Tegenwoordig is het gemaakt van een soort fiber en voorzien van rood en witte strepen met reflecterende verf waardoor de spoorbomen 's nachts veel meer opvallen.
Na electrificatie heeft er aan iedere kant een groot bord gehangen waar de tekst 'aanraking draden levensgevaarlijk' op stond, duidelijk moest maken toch maar beter uit de buurt van de draden te blijven.
Die borden zijn later weer verwijderd.



Dit bord hangt aan een schuur ergens in Maartensdijk


Spoorwegovergang rond 1905-1910 (Utrechts Archief)


Spoorwegovergang anno 1922 (collectie F. Meijer)


Spoorwegovergang anno 1936 (collectie F. Meijer)



Spoorwegovergang anno 2010


Spoorwegovergang
093/9.000 (=geocode/kilometer) anno 2010
Spoorwegovergang
093/9.000 (=geocode/kilometer) anno 2010


Overweg anno 2010 gezien vanuit de voormalige stationschefwoning

Terwijl vroeger via de telegraafpalen of kloksein aan de spoorwegwachter doorgegeven werd wanneer er een trein zou passeren, werden eerst handmatig de bomen bediend waarvan de bomen de gehele weg afsloten.
Daarna werden E(electrisch)HOB's en/of M(echanisch)HOB's in gebruik genomen, welke de weg slechts voor de halve weg afsloot, waardoor 'opsluiting' werd voorkomen. De bomen werden hier electrisch bediend. Deze moest nog wel, welliswaar op afstand, in en uitgeschakeld worden. Andreaskruisen bestonden er toen nog niet. Hooguit een bordje met 20 erop en als er meerdere sporen lagen nog een ander bord met het aantal sporen.
Op 14 mei 1952 werd te Blauwkapel de eerste echte A(automatisch)HOB in dienst gesteld in de Voordorpsedijk.
Het idee van een AHOB is simpel. Doordat de wielen en assen geleiden worden de linker en rechter rails kortgesloten.
Op het moment dat de kortsluiting optreedt in de buurt van de overweg, worden de lampen en bel aangezet en gaan de halve spoorbomen naar beneden.
Zodra de trein buiten bereik is gaan de spoorbomen omhoog en mocht er dan op het andere spoor geen trein worden gedetecteerd zullen tenslotte de lampen worden gedoofd en stopt de bel met rinkelen.

WACHT dus ALTIJD tot de lampen zijn gedoofd met oversteken. Dat de spoorbomen omhoog gaan betekend NIET dat er geen trein meer aan kan komen!!!


WACHT tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen




Denk je nou echt dat je sneller bent?


Loop niet langs het spoor



Schakelkasten RK865B, VK865A, V/RK865A en RKA865A




Bij storing bellen 030-....... Schakelkast 865A


Relaiskasten anno 2010


Gladheidbestrijding

Op de overweg bij het station steken 9 van de 10 mensen de overweg over direct nadat de trein is gepasseerd. Om dit gedrag te bestuderen is er sinds kort een paal van Herag geplaatst bij de overweg met daarin twee camera's. Een die met groothoek de gehele overweg kan overzien en 1 om spoorlopers in de gaten te kunnen houden. Er is zelfs een omroep aanwezig om ze per direct te sommeren het spoor te verlaten. Wees dus gewaarschuwd.


Buitengewoon beveiligd


Om alles overzichtelijk te houden is deze pagina onderhevig aan een opsplitsing. Tijdens het opsplitsen kan het voorkomen dat bepaalde informatie of een aantal pagina's niet beschikbaar zijn!

Julianalaan (De Overweg)
't Klaphek
Soestdijkseweg
De Leyenseweg
Larenstein