Goederen


Omgevingstekening uit 1979 met o.a. rechts van 8.7 t/m 8.8 was het emplacement bestraat voor lossen en laden. Tegen het stootjuk stonden twee overslagwagons van Van Gent en Loos/ATO. 9.0 Overweg met stationschefwoning en politiepost, brandweerkazerne, gemeentewoningen voor politie en hoofdonderwijzer.

De firma Jean Heybroek (rechts van 8.9) vestigde zich rond 1908 aan het spooremplacement aan de De Bilt station, na 1917 werd het adres Rembrandlaan te Bilthoven. De firma Heybroek was een groothandel voornamelijk in tuinartikelen en maakte voor het versturen van haar goederen gebruik van het spoor. Aan de achterzijde van het gebouw was een laad en los platvorm grenzende aan het emplacement. De firma verhuisde in 1985 naar Utrecht.




Beladen van een wagen op de laad- en losplaats tussen 1946 en 1950 met op de achtergrond
het gebouw van Jean Heijbroek Tuinartikelen en IJzerwaren (foto: Nederlandsche Spoorwegen)



Emplacement met laadperron van Jean Heijbroek Tuinartikelen en IJzerwaren anno 1959 (foto: J.G.C. v.d. Meene)

Gesloten goederenoverslagwagons Van Gend & Loos uit 1879 en 1889 met op de achtergrond
het gebouw van Jean Heijbroek Tuinartikelen en IJzerwaren 21-1-1959 (foto: J.G.C. v.d. Meene)


Op dit emplacement had ook de N.V. Takken's Brandstoffenhandel (bij 8.7) een loods voor het opslaan en verwerken van kolen welke kantoor had aan de Wittevrouwensingel 71 te Utrecht.






Emplacement van Bilthoven op 11-10-1958 gezien vanuit het westen. De wagon is de NS STOW no. 9035 (foto: J.G.C. v.d. Meene)


Waar ook Jean Heijbroek zat is tegenwoordig Difrax gevestigd (foto: 28-07-2011).


Voormalig emplacementsgebouw van Bilthoven op 28-07-2011.


Voormalig emplacementsgebouw van Bilthoven op 28-07-2011.


De bedrijven Houthandel v/h Van de Ham (bij 8,6) en Co÷peratieve Landbouw vereniging (bij 8.5), Bouwmaterialen van Westrhenen (bij 8.4), Ekdom en Bos Kolen, waarvan Bos ook een loods langs het spoor had (beide tussen 8.6 en 8.7) en ook BMI motoren maakte gebruik van de emplacementsporen.


KM 8,5: Co÷peratieve Landbouwvereniging anno 1916. Het werd gebouwd in 1916 en toen Fa.van Westrhenen de eigenaar werd is het gesloopt in 1986. Het stond ook wel bekend als de Boerebond.


KM 8,5: Luchtfoto Co÷peratieve Landbouwvereniging anno 1942.


KM 8,5: Co÷peratieve Landbouwvereniging anno 1942.


KM 8,5: Co÷peratieve Landbouwvereniging staat leeg anno 1979.


Terwijl de heer Beyerman nog in dienst was van Stork ontwierp hij een viertakt motortje van 12 kg met een cilinderinhoud van 80 cc. Het was een kopzijklepper met riemaandrijving die veelzijdig ingezet kon worden op o.a. fietsen en werkkarretjes. Er zijn ook gemotoriseerde railfietsen gebouwd in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen. In eerste instantie werden de railfietsen voor 1 persoon gemaakt, maar toen er een aanrijding plaats vond met een achteropkomende trein werden tweepersoonsfietsen gebouwd zodat ook het achterliggende spoor in de gaten gehouden kon worden. Per verkochte motorblok moest BMI 2 gulden afdragen aan Stork. Later werd er nog een 175 cc motorfiets ontwikkeld, maar verder dan het maken van een prototype kwam het niet.


Het gebouw en een loods van de Bilthovensche Metaalindustrie ca. 1930. (Collectie: Historische Kring te De Bilt).


Interieur van van de Bilthovensche Metaalindustrie ca. 1930. (Collectie: Historische Kring te De Bilt).

Voor de bouw van de motorblokjes richtte de heer Beyerman samen met een compagnon de firma Bilthovensche Metaalindustrie (BMI) op welke tussen 1934 en 1936 was gevestigd in de voormalige koekfabriek aan de Rembrandtlaan 22. Daarna werd de naam BMI overgenomen door een handelsonderneming, die echter in 1937 de stekker eruit trok.
De verkoopslogan van BMI was Bouw zelf een Motor In.



Nieuwe railfietsen op het terrein van de Bilthovensche Metaalindustrie (BMI) (Collectie C.B. Beyerman / Nico Spilt).


De sporen op het goederenemplacement werden opgebroken in 1985-1986 om plaats te maken voor het sinds 5-3-1986 geopende P+R.



Inventum fabriek hoek 2e Brandenburgerweg - Leijenseweg 101
Verder op langs het spoor richting Utrecht werden in 1908 aan de Leijenseweg (nu: ingang Brandenburgerweg) twee fabrieksgebouwen gebouwd voor Onvo, het huidige Inventum. Onvo is opgericht door Alex Vosmaer en Frederik Omland van de Kastele op 24-02-1908. Op 17 juni 1908 werd Onvo ontbonden en vestigde Inventa zich. Er werden kleine huishoudelijke apparaten vervaardigd zoals strijkijzers, bedkruiken en waterketels.
Daarna kwamen er produkten die lange jaren toonaangevend zijn voor Inventum, namelijk de straalkachels, warmwaterreservoirs en elektrische fornuizen. De directeur was tot 1911 de heer ir. Alex Vosmaer die zich sinds 1902 in Bilthoven vestigde.
In 1981 is Inventum over genomen en werd er gestopt met de productie van de kleine huishoudelijke producten. Men ging zich steeds meer concentreren op de productie van luchtvaartkeukenapparatuur en verhuisde de Koninklijke Inventum in 1995 grotendeels naar Nieuwegein en ander deel verhuisde naar Veenendaal in 1994. In Bilthoven bleef nog wel de productie van warmwaterapparatuur, maar die afdeling gaat ook verhuizen, te weten naar Houten. Het nieuwe gebouw beslaat 10.000 m2 en is daarmee anderhalf keer zo groot als het vloeroppervlak van de locatie in Bilthoven. Hiervan is 2000 m2 bestemd als kantoor, opleidingsruimte en voor de eigen researchafdeling. Meer info over de producten en de verhuizing naar Houten is te volgen op de site van Inventum.

Advertentie Inventum 1962.

Advertentie Inventa 1915.


Vrachtauto Inventum 1920.


Bestelgoed auto's Inventum 1929.


Inventum komt wegens benzinegebrek 1943 met paard en wagen de goederen afhalen.


Fabriekshal Inventum anno 1960-1966 met zgn. revolverdraaibanken.