Het gebouw wordt aan de zuidzijde van het museum gebouwd en zal zichtbaar zijn voor bezoekers, maar ook vanaf de Zonstraat.
Het architectenbureau Wevers & Van Luipen is in het najaar van 2013 begonnen met het in kaart brengen van de bewaarde elementen en de documentatie die beschikbaar was waaronder een uitgebreide fotoreportage van de sloop te vinden op deze website. Met de inmeetgegevens is set bouwtekeningen gemaakt.
We moeten nog wel even geduld hebben want de verwachting dat het opgeleverd zal worden is rond de maand mei in 2015. De spoorwachterswoning, zoals deze geheel onjuist wordt genoemd, zal worden gebruikt voor ontvangsten, vergaderingen en tentoonstellingen.


Oostgevel van de stationschefwoning uit Bilthoven (bron: weversvanluipen.nl).


De eerste geul is in maart 2014 gegraven daar waar de meest zuidelijke gevel zal komen te staan. Een deel van het metalen bouwsel wat op een locloods, aansluitend aan de draaischijf, moet lijken moest hiervoor wijken.



Toekomstige locatie stationschefwoning uit Bilthoven (20-03-2014).


Toekomstige locatie stationschefwoning uit Bilthoven (20-03-2014).


Toekomstige locatie stationschefwoning uit Bilthoven (20-03-2014).


Toekomstige locatie stationschefwoning uit Bilthoven (20-03-2014).


De niet vochtgevoelige onderdelen (20-03-2014).









Op woensdag 24 september is er begonnen met de herbouw door Koninklijke Woudenberg met als dochteronderneming Smederij Tienhoven welke als eerste een deel de staalconstructie rondom de draaischijf zal verwijderen.
Albert Swijnenburg transporten uit Ottoland zorgt daarbij voor de afvoer per trailer.
Als het deel van de staalconstructie is verwijderd kan worden begonnen met het bouwrijp maken van de grond. Dit proces neemt ongeveer 2 weken in beslag. Daarna kan worden gestart met de langverwachte herbouw van de spoorwoning die ooit zo beeldbepalend was van de stationsomgeving van Bilthoven, maar moest wijken door de komst van de tunnels aldaar.
Onderstaande aquareltekening geeft een impressie hoe deze er in de nieuwe situatie uit komt te zien. De stationschefwoning wordt zo'n 180 graden gedraaid met op de achtergrond de Oosterstraat. Wie had er ooit gedacht dat 85 jaar later een spoorwoning van de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij zou staan aan het spoor van een grote concurrent de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij!!



Aquarel Spoorwachterswoning getekend door Wevers & van Luipen (18-09-2014). Bron: Spoorwegmuseum.


Demontage stalen gevel locloods (24-09-2014).


Demontage stalen gevel locloods (24-09-2014).


Demontage stalen gevel locloods (24-09-2014).


Demontage stalen gevel locloods (24-09-2014).


Demontage stalen gevel locloods (24-09-2014).


Demontage polygonale locloods (24-09-2014).


Demontage polygonale locloods (24-09-2014).


Demontage polygonale locloods (24-09-2014).


De plek waar de spoorwoning herbouwt wordt (25-09-2014).


De bouwlocatie met op de achtergrond de wachterswoning #48 aan de Zonstraat (25-09-2014).


De bouwlocatie met rechts de Oosterstraat en op de draaischijf dieselloc 2498. Dit type locomotief
werd veelvuldig ingezet als goederentrein op het spoor wat liep van Bilthoven naar Zeist (25-09-2014).



Herbouw spoorwachterswoning? Een spoorwachter/baanwerker is iets anders dan een stationschef (8-11-2014).


De fundering van de stationschefwoning direct achter de draaischijf (8-11-2014).


De fundering gezien vanaf de Zonstraat (8-11-2014).


De fundering moet nog zakken en dan kan de begaande grond er bovenop (8-11-2014).


De fundering of te wel de kelder (8-11-2014).


De fundering of te wel de kelder (8-11-2014).


De fundering tussen de spullen van het museum (8-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Zojuist gestorte vloer van de begaande grond (27-11-2014).


Grotendeels staan de binnenbladen van de spouwmuur overeind (7-12-2014).


Grotendeels staan de binnenbladen van de spouwmuur overeind (7-12-2014).


Grotendeels staan de binnenbladen van de spouwmuur overeind (7-12-2014).


Grotendeels staan de binnenbladen van de spouwmuur overeind (7-12-2014).


Grotendeels staan de binnenbladen van de spouwmuur overeind (7-12-2014).


Klaar voor de eerste steenlegging op 15 december 2014 (13-12-2014). Foto: Cobi Cauwelaers


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).
Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


Diversen (15-12-2014).


RTV-Utrecht interviewd Peter-Paul de Winter (15-12-2014).


RTV-Utrecht interviewd Peter-Paul de Winter (15-12-2014).


Ruimte voor de eerste steen maken (15-12-2014).


De eerste steen past (15-12-2014).

Op Maandag 15 december is het gebouw dan zover dat de eerste steen gelegd kan worden door oud-directeur van het Spoorwegmuseum Paul van Vlijmen. Tijdens zijn afscheid als directeur op 28 oktober 2014 kreeg hij een steen mee die hij om 14:30u onder toezicht van de initiatiefnemers tot het behoud van de stationschefwoning Fred Meier en Marcel van Tongeren welke een handtekeningenactie opzette in metselde. Toen deze handtekeningen ongeldig werden verklaard door de gemeente is de Historische Kring van de Bilt erbij betrokken welke een burgerinitiatief startte om te kijken of de woning niet elders in de gemeente een locatie kon krijgen. Toen ook dat mislukte is er voor gekozen om het aanbod van het Spoorwegmuseum aan te nemen. Het Spoorwegmuseum is heel blij met deze nieuwe aanwinst, maar het moet natuurlijk eerst gebouwd worden waarbij de buitenkant intendiek zal zijn.
Bij de eerste steenlegging was ook oud bewoner Harrie Groeneveld en diverse media, waaronder RTV-Utrecht en Hart van Nederland, aanwezig.



Links Leo Vlodorp (voorzitter Historische Kring) en rechts Harrie Groeneveld (oud bewoner) (15-12-2014).


Het gezelschap (15-12-2014).


De kopstukken van het Spoorwegmuseum en ProRail (15-12-2014).


De genodigden (15-12-2014).


Fred Meijer legt nog even uit wat spekstenen zijn (15-12-2014).


De eerste steenlegging (15-12-2014).


De eerste steenlegging (15-12-2014).


Paul van Vlijmen plaatst eerste steen (15-12-2014).


De eerste steen (15-12-2014).


Bouwvakkers wachten op het moment dat ze weer aan de slag kunnen (15-12-2014).


Na afloop nog even een bezichtiging aan de binnenkant (15-12-2014).


Stationschefwoning in het Spoorwegmuseum (24-12-2014).


Westgevel stationschefwoning in het Spoorwegmuseum (24-12-2014).


Noordgevel stationschefwoning in het Spoorwegmuseum (24-12-2014).


Ingepakte noordgevel stationschefwoning in het Spoorwegmuseum (17-1-2015).


Ingepakte westgevel stationschefwoning in het Spoorwegmuseum (17-1-2015).


Binnenzijde. Foto Evert Jan de Rooij (13-3-2015).


De wenteltrap. Foto Evert Jan de Rooij (13-3-2015).


Serrezijde. Foto Evert Jan de Rooij (13-3-2015).


Straatzijde tijdens het voegen. Foto Henk van der Velden (16-3-2015).


Straatzijde tijdens het voegen. Foto Henk van der Velden (16-3-2015).


Straatzijde tijdens het voegen. Foto Henk van der Velden (16-3-2015).


Wenteltrap waaronder de ingang naar de kelder Oorspronkelijk zat daar de WC, vandaar ook het kleine raampje. Foto Ruud Golombek (17-3-2015).


Binnenzijde genomen vanaf de wenteltrap. Foto Ruud Golombek (17-3-2015).


Eerste verdieping. Foto Ruud Golombek (17-3-2015).


Stationschefwoning gezien vanuit museum. Foto Ruud Golombek (17-3-2015).


Stationschefwoning gezien vanaf de draaischijf (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Onaangesloten schoorsteen (19-3-2015).


Onbenutte schoorsteen (19-3-2015).


Trapraampjes (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Bevestiging hemelwaterafvoer (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Serre v/d Stationschefwoning (19-3-2015).


De 386 gezien vanuit de serre (19-3-2015).


Eerste steen (19-3-2015).


Hoofdingang (19-3-2015).


Stationschefwoning (19-3-2015).


Idem als hierboven, maar dan van binnenuit (19-3-2015).


Kelder draaischijfzijde. Klimaat ruimte (19-3-2015).


Opslag-, kelderruimte (19-3-2015).


Moderne WC's in de kelder (19-3-2015).


Trap vanuit de kelder naar de begaande grond (19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


(19-3-2015).


Voordeur (19-3-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


(19-4-2015).


Interieur (19-4-2015).


Interieur (19-4-2015).


Interieur (19-4-2015).


Interieur (19-4-2015).


(19-4-2015).


Op 30 mei 2015 was het zo ver dat de stationschefwoning welke de naam Strikkershuis kreeg, genoemd naar de naam van de eerste stationschef die erin woonde, geopend. Voor die gelegenheid werd er een oud treinstel van het Spoorwegmuseum ingezet die de ongeveer 50 genodigden naar keuze van Utrecht Centraal of Bilthoven naar het Utrecht Maliebaan bracht om daar de opening bij te wonen.




De uitnodiging die naar zo'n 50 personen werd verstuurd.



Na eerst een aantal genodigden opgehaald te hebben in Utrecht maakt de Hondekop 386 kop tussen Bilthoven en Den Dolder (30-5-2015).


De hondekop op spoor 1 bijna klaar voor vertrek naar de Maliebaan (30-5-2015).


Johan Shewdat in de onbediende cabine (30-5-2015).


Gasten in de oude trein (30-5-2015).


Gasten in de oude trein (30-5-2015).


Gasten in de oude trein (30-5-2015).


Gasten in de oude trein (30-5-2015).


Peter Paul de Winter, hoofd collections, als gastheer in de trein (30-5-2015).


Gasten in de oude trein (30-5-2015).


De delegratie staat klaar om de gasten te verwelkomen (30-5-2015).


Bestemming bereikt: Strikkershuisje (30-5-2015).


Johan Shewdat voor de 2-wagenstel Mat 54 (30-5-2015).


Maarten Teunissen en Johan Shewdat (30-5-2015).


Serre versiert met ballonnen (30-5-2015).


Genodigden staan te popelen om naar binnen te gaan (30-5-2015).


Welkomstbord (30-5-2015).


Aantal vrijwilligers en de machinist die geinterviewd werd (30-5-2015).


Vrijwillers van het Spoorwegmuseum en Johan (30-5-2015).


Johan en Maarten (30-5-2015).


Marten Foppen, directeur van het Spoorwegmuseum doet zijn verhaal voor de camera (30-5-2015).


Met +/- 50 gasten in een stationschefwoning is toch best vol (30-5-2015).


Aantal genodigden (30-5-2015).


Aantal genodigden (30-5-2015).


Wim de Haan, Marten Foppen en Gerrit Soede (30-5-2015).


Wim de Haan, Marten Foppen en Gerrit Soede (30-5-2015).


Wouter Mantel van RTV De Bilt en Hermine Broggen van Bilthoven Verandert waren present (30-5-2015).


(30-5-2015).


(30-5-2015).


(30-5-2015).


Overhandiging plaquette Strikkershuis (30-5-2015).


Overhandiging plaquette Strikkershuis (30-5-2015).


Hermine Broggel neemt de laatste bewoners mee naar boven voor een interview (30-5-2015).


Genodigden voor het Strikkershuisje (30-5-2015).


Genodigden voor het Strikkershuisje (30-5-2015).


Genodigden gezien door de cabineraam van de NS 386 (30-5-2015).


Johan, Luc en Jan-Steven (30-5-2015).


Instappen om weer terug naar Bilthoven te gaan (30-5-2015).


De opening zit er weer op (30-5-2015).


Alle genodigden worden keurig op tijd afgezet op station Bilthoven (30-5-2015).


Strikkershuis vanaf draaischijf (7-6-2015).


Oorspronkelijke tuinzijde (7-6-2015).


Niet origineel lampje (7-6-2015).


Binnenzijde met hardhouten vloer (7-6-2015).


Keuken met wenteltrap (7-6-2015).


Plaquette Strikkershuis (7-6-2015).


Binnenzijde (7-6-2015).


Bankje (7-6-2015).


Oorspronkelijke straatzijde (7-6-2015).


Lampje (7-6-2015).


Strikkershuis naast de draaischijf (7-6-2015).


Mooi he? (7-6-2015).