Leyenseweg [KM8.05]


Versierde wachtpost aan de Leyenseweg tijdens de viering van het 50-jarig jubileum van de N.C.S. (1913 / Collectie: HUA)


In 1959 onbewaakte overweg
Leijenscheweg richting het
bos (foto: J.G.C. v.d. Meene)
De Leijenseweg even verderop richting Utrecht is een beruchte overweg. Op deze overweg zijn in 2009 twee mensen om het leven gekomen. Dit is een bekende kruising tussen weg en spoor door zijn aparte overwegbeveiliging. Bij wijze van proef is het een tijdje geen AHOB geweest, maar een ADOB. De weg werd in zijn geheel afgesloten en om te voorkomen dat personen en dieren eigenwijs toch over kunnen steken is een hekwerk aangebracht onder de spoorbomen. Als er nou toch iemand wordt opgesloten wordt deze gedetecteerd dmv een radarsysteem en krijgt de machinist een waarschuwingslamp, al is het dan eigenlijk toch al te laat om te remmen. Prorail is nog steeds bezig met allerlei aanpassingen om de veiligheid te verbeteren.
Deze spoorwegovergang wordt in de toekomst ondertunneld.



De oorspronkelijke ligging van de Leyenseweg gezien richting de Soestdijkseweg (collectie: RH Vecht en Venen)


In 1972 wordt de Leyenseweg verlegd en wordt de AKI een AHOB (collectie: RH Vecht en Venen)

13-04-2010: Biltse overgang weer op hol geslagen

De 'spookovergang' aan de Leijenseweg in Bilthoven is maandagmiddag weer op tilt geslagen.
De politie greep met hulp in om het verkeer op gang te houden. Jeugdige spierkracht hield de bomen omhoog. Op het moment dat er een trein aankwam was loslaten op commando van de politie voldoende om de bomen in de gesloten stand te krijgen.
Het is onbekend wat de storing veroorzaakte. De bomen gaan bij een storing automatisch definitief dicht waardoor de hele wijk geblokt wordt.
Het is niet de eerste keer dat de overgang problemen geeft. Alleen al dit jaar ging het twee keer mis. Op 8 januari sloeg hij al eens op tilt vanwege een storing en op 18 maart lekte de overgang olie.
Bron: Roulette FM


Twee politieagenten op de spoorwegovergang aan de Leijenseweg, bezig met toezicht houden in verband met een storing van de AHOB jaren '60 gepubliceerd op 20 februari 1978 (foto: A.D. Kon)


Bij wijze van proef werd de overweg voorzien van een ADOB. 17-05-1999. (foto: Emiel de Block)


Huidige spoorwegovergang
093/8.000 (=geocode/kilometer) anno 2010
Huidige spoorwegovergang
093/8.000 (=geocode/kilometer) anno 2010
Spoorwegovergang
093/8.000 (=geocode/kilometer) anno 2010
Spoorwegovergang
093/8.000 (=geocode/kilometer) anno 2010



Schakelkast


Op de overweg De Leijen vond op 26 februari 1999 ook al een ongeval plaats, waarbij drie doden vielen. De bestuurder van de auto probeerde op de spoorwegovergang tussen de AHOB's door te slalommen. Hierop werd de AHOB vervangen voor geheel gesloten overweg die vanaf 25 juli 1999 zijn dienst deed. Om in het begin van de nieuwe situatie paniek te voorkomen van ingesloten personen, was er dag en nacht een medewerker van Safetyservies (was apart bedrijf van de NS) aanwezig.

De spoorwegovergang aan de Leijenseweg in Bilthoven heeft bij het dodelijk ongeval op 14 juni 2009 naar behoren gefunctioneerd. Dat heeft de politie in juni van dit jaar laten weten.
Bij het ongeval werd de 74-jarige Nico van Dijk uit de auto geslingerd. Zijn 35-jarige Utrechtse passagier zat bekneld en werd door de brandweer uit zijn benarde positie bevrijd. Hij lag een aantal dagen in coma kan zich niets meer van het ongeval herinneren.
Na het ongeval startte de politie direct een onderzoek naar de toedracht van het ongeval. In 2010 is het onderzoek afgerond met als uitkomst dat de spoorweginstallatie naar behoren heeft gewerkt en er geen sprake van een storing was ten tijde van het ongeval.

Woensdagochtend 2 februari rond 8.00 uur heeft er een incident plaats gevonden bij de spoorwegovergang aan de Leijenseweg in Bilthoven. Een busje met 8 leerlingen van school De Stuifheuvel dat de spoorweg overstak, kon ternauwernood ontsnappen aan een aanrijding met een trein.
Op het moment dat het voertuig over de spoorwegovergang wilde rijden, stonden de spoorbomen open en waren er geen licht- en geluidsignalen die wezen op een naderende trein. De betrokken trein was IC 1720 richting Utrecht en reed door stoptonend (rood) sein met ongeveer 50 km/u aangezien het al een remming had ingezet.
Door de adequate reactie van de buschauffeur Cor van Batenburg, die het gaspendaal volledig in trapte, werd een ongeluk op het nippertje voorkomen.

In de ochtend van 4 maart was er wederom een storing aan de spoorbomen bij de overgang aan de Leijenseweg in Bilthoven.


Radardetectie anno 2010 Verwarming van Honeywell anno 2010



Sinds week 42 2011 is de overweg terug gebracht naar een normale AHOB (foto: 25 oktober 2011)


Sinds week 42 2011 is de overweg terug gebracht naar een normale AHOB (foto: 25 oktober 2011)


Bij storing bellen 030-....... (foto: 25 oktober 2011)


Sinds week 42 2011 is de overweg terug gebracht naar een normale AHOB (foto: 25 oktober 2011)


Sinds week 42 2011 is de overweg terug gebracht naar een normale AHOB (foto: 25 oktober 2011)


Sinds week 42 2011 is de overweg terug gebracht naar een normale AHOB (foto: 25 oktober 2011)

Wederom zijn er aanpassingen geweest aan deze overweg die vervangen zal worden door een viaduct waarvan de bouw in 2013 zal beginnen.
Daarmee worden uiteindelijk alle overwegen ongelijkvloers in Bilthoven. Eerst was het 't Klaphek vervangen voor een tunnel, daarna verdween de overweg op de Julianalaan omdat de spoorlijn naar Zeist werd opgebroken en kwam er in 1976 een voet,- en fietserstunnel in de Leijen.
Nu komen daar het viaduct voor snelverkeer bij die in oktober 2013 zal worden geopend en de bouw van een fiets,- en voetgangers entree naar station Bilthoven wat als viaduct zal worden gebouwd.



Klein Oostenrijk is dan wel weg uit Bilthoven, maar maakt hier nog wel reclame. 11 november 2012.


Seinen kort op de overweg 11 november 2012.


De spoorwegovergang op een zonnige herfstdag. 11 november 2012.


Op vrijdag 28 juni 2013 ondertekenen wethouder Ditewig en Cees de Vries, directeur Randstad Noord van ProRail, de projectovereenkomst voor de realisering van de onderdoorgang bij het spoor over de Leijenseweg in Bilthoven. Met de projectovereenkomst leggen beide partijen vast dat ProRail in opdracht van de gemeente verantwoordelijk is voor de realisatie van de onderdoorgang.
Om de realisatie van de onderdoorgangmogelijk te maken is het nodig dat het huidige bestemmingsplan op een aantal punten aangepast wordt.



Sober en doelmatig korte bypass als variant 3b van de ongelijkvloersekruising.
































Vanaf de Massijslaan zicht op de Leyenseweg (17-01-2014).


Vanaf de Leyenseweg zicht op de Massijslaan (17-01-2014).


Gezicht op de Plus supermark vanaf de t-splitsing (17-01-2014).


De andere kant op kijken we naar de overweg (17-01-2014).


Nog een keer, maar nu vanaf de andere stoep (17-01-2014).


Als de overweg even gesloten is geweest is dit een normaal beeld van wachtende
automobilisten. Hier zullen de aanpassingen beginnen (17-01-2014).





Vanaf de overweg in noordelijke richting (17-01-2014).


Vanaf de overweg in noord-oostelijke richting (17-01-2014).


Vanaf de overweg in zuidelijke richting (17-01-2014).


Vanaf de overweg in zuid-westelijke richting (17-01-2014).


Vanaf de overweg in westelijke richting (17-01-2014).

Gebied wat het meest wordt aangepast:



Leyenseweg (17-01-2014).


Met links de brandweerkazerne (17-01-2014).


Anne Franklaan aan de rechterkant met op de achtergrond het vm. fabrieksterrein van Inventum (17-01-2014).


Nu is de Anne Franklaan links met op de achtergrond de overweg (17-01-2014).


Links de vooringang van de brandweer en rechts het vm. fabrieksterrein van Inventum (17-01-2014).


Weer terugkijkend naar de overweg is hier de brandweerkazerne aan de rechterkant (17-01-2014).


Dit wordt vervangen door een rotonde met aansluiting op de 2de Brandenburgerweg (17-01-2014).


Dit wordt vervangen door een rotonde met aansluiting op de 2de Brandenburgerweg (17-01-2014).


Dit wordt vervangen door een rotonde (ovotonde) met aansluiting op de 2de Brandenburgerweg (17-01-2014).


Leyenseweg gezien vanaf de 2de Brandenburgerweg (17-01-2014).


Leyenseweg gezien vanaf de 2de Brandenburgerweg (17-01-2014).

Opvallend genoeg is het ontbreken van wegbewijzering voor snelverkeer. Er staan wel wat rechthoekige witte borden met bedrijfs-, winkelnamen, maar bijvoorbeeld het station of 'De Leyen' wordt nergens aangegeven. Wel zijn er voor de fietsers zogenaamde paddenstoelen die de richting van de dichtsbijzijnde plaatsen en de afstand ervan aangeeft.



Betonnen bewegwijzeringspaaltjes voor langzaamverkeer.


Er komt na veel lobbyen toch geen tijdelijke overweg bij De Pluvierenlaan welke ergens tussen de E 500.000 en de E 900.000 zou moeten kosten!
De tijdelijke overweg stond in het eerste plan van 2010, maar is in latere plannen weg bezuinigd. Drie initiatiefnemers, Maike van Oyen, Maarten Dortmond en Gert Smit eigenaar van de PLUS-supermarkt overhandigde 2000 handtekeningen na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.
Gert Smit zag een extra kostenpost van E 15.000 a E 20.000 per week als er geen tijdelijke overweg zou komen. Als de tijdelijke overweg er wel komt wilde hij E 200.000 bijdragen in de kosten. Hij is immers bang dat de huidige klanten geen 3 kilometer willen omrijden en uiteindelijk belanden bij Hoogvliet aan de andere zijde van het spoor.

Donderdag 26 juni heeft de gemeenteraad uiteindelijk toch gekozen om geen tijdelijke overweg te plaatsen ondanks een amendement van Has IJssennagger (Bilts Belang) en de motie van Johan Slootweg (SGP) waarin werd verzocht voor ontsluiting van het bedrijvengebied en het woongedeelte te scheiden. Onder de bewoners is veel onbegrip vooral vanwege de langere aanrijtijden van de brandweer en ambulance ondanks dat deze binnen de wettelijke tijd ter plaatse is volgens Christiaan van Nispen tot Sevenaer (VVD).

In oktober kan er gestart worden met verleggen van kabels en leidingen zodat naar verwachting in mei 2015 gestart kan worden met de onderdoorgang zelf. Vanwege de te maken rotonde op de Massijslaan / Leyenseweg worden 41 bomen gekapt.



De 37 van de 41 te kappen bomen.


Overzicht met bomen gezien vanaf woning aan de Massijslaan (foto: Yoka Jansma).


Op dinsdag 19 augustus 2014 werd begonnen met de bomenkap en het verwijderen van struiken langs de Leijenseweg voor onderzoek naar explosieven.


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014) (foto: Yoka Jansma).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014) (foto: Yoka Jansma).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).


Bomenkap Massijslaan / Leyenseweg (19-08-2014).

Oorspronkelijk was er een veel grotere rotonde gepland waardoor de rotonde wel heel dichtbij de tuinen aan de Walnotenlaan zou komen, maar een bewoner voorkwam de veel grotere rotonde.
Er kon eigenlijk geen bezwaar worden gemaakt omdat er geen wijziging van het bestemmingsplan kwam, maar de rotonde zou onnodig groot worden en daardoor erg dicht bij de voortuinen van hun blokje komen. Hij heeft daarom de bewoners van hun blokje gemobiliseerd en ze hebben overleg met de gemeente aangevraagd. Uiteindelijk is het plan toch aangepast.



Q-Buzz passeert gekapte bomen aan de Massijslaan (22-08-2014).


(22-08-2014).


(22-08-2014).


(22-08-2014).


(22-08-2014).


(22-08-2014).


(22-08-2014).


Plus supermarkt van Gert Smit (22-08-2014).


(22-08-2014).


(22-08-2014).


Kruisend fietspad (22-08-2014).
Leijenseweg (26-08-2014).


Leijenseweg (26-08-2014).


Leijenseweg (26-08-2014).


Leijenseweg (26-08-2014).


Deze bomen op de Leijenseweg staan er nog (26-08-2014).


(8-10-2014).


Dura Vermeer (8-10-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 24-10-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 27-10-2014).


Massijslaan (27-10-2014).


Massijslaan (27-10-2014).


Massijslaan (27-10-2014).


Massijslaan (27-10-2014).


Massijslaan (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Leyenseweg (27-10-2014).


Massijslaan (27-10-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 28-10-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 31-10-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 31-10-2014).


Ook de bevoorrading voor de Plus moet omrijden via de Massijslaan (foto: Yoka Jansma / 31-10-2014).


Wachten bij overweg op de Leyenseweg (4-11-2014).


Meten van de ligging van de bekabeling (4-11-2014).


Meten van de ligging van de bekabeling (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Leyenseweg (4-11-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 5-11-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 6-11-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 7-11-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 7-11-2014).


Massijslaan / Leyenseweg (foto: Yoka Jansma / 7-11-2014).


Filmpje van Justus Moek (22-11-2014).


Massijslaan (27-11-2014).


Massijslaan (27-11-2014).


Massijslaan (27-11-2014).


Massijslaan (27-11-2014).


(27-11-2014).


(27-11-2014).


(27-11-2014).


(27-11-2014).


(27-11-2014).


Massijslaan (27-11-2014).


(27-11-2014).


(27-11-2014).


Massijslaan (27-11-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


(9-12-2014).


Leijenseweg met links de brandweerkazerne (23-12-2014).


Leijenseweg met rechts het voormalige Inventumterrein (23-12-2014).


Nieuwbouw op het voormalige Inventumterrein. Zie Goederen voor meer informatie over Inventum (23-12-2014).


(23-12-2014).


(23-12-2014).


(23-12-2014).


Kale Leijenseweg(23-12-2014).


Bord tegen vertraging door spoorlopers (23-12-2014).


(5-1-2015).


(5-1-2015).


(5-1-2015).


(5-1-2015).


(5-1-2015).


Oversteek fietsers gaat nu via de rotonde (5-1-2015).


Oversteek fietsers gaat nu via de rotonde (5-1-2015).


Bij wijze van proef werd de overweg afgesloten voor alle weg gebruikers (22-5-2015).