Station

Op 20 augustus 1863 werd station De Bilt geopend. Op 1 maart 1918 werd deze naam gewijzigd in Bilthoven.



De Bilt Station met stationschef, arbeider en veldwachter rond 1900 (Utrechts Archief)


Dit station heeft tot op heden twee stationsgebouwen gekend. Het eerste gebouwtje deed dienst van 1865 tot 1901 en stond ongeveer waar nu de wachtruimte is, maar dan in het hart van spoor 1. Het gebouwtje welke was ontworpen door de heer Klinkhamer was van hout en bedekt met leem.
Op 15 september 1899 werd de bouwaanvraag voor het huidige stationsgebouw ingediend en de vergunning werd afgegeven op 8 januari 1900 en kreeg het vanaf 30 januari 1901 een eilandperron. Het flauw hellend zadeldak van de perronoverkapping wordt gedragen door gietijzeren kolommen, vakwerkspanten en doorgaande liggers.
Het perron had aan de kant van Utrecht drie sporen. Twee aan de buitenkant, zoals het tegenwoordig nog aanwezig is, maar ook een middenspoor die tot aan de kap lag. Op dat kopspoor kwam J.E. Ameshoff directeur van de NCS die in Bilthoven in villa Ensah, iedere middag met de trein aan om te lunchen en na een uur weer terug te keren met de zelfde trein naar Utrecht.
Op 2 oktober 1944 werd het station van Bilthoven gebombardeerd. Er ontstond alleen schade aan de overkapping. Ook op 15 oktober 1944 werd het station gebombardeerd door twaalf bommen. Ook werd Villa Ensah getroffen waarna de woning werd gesloopt.



Bouwtekening Halte De Bilt zoals deze bestond tussen 1863 en 1901.


Bouwtekening Station De Bilt zoals we dat kennen vanaf 1901.


De wacht- en winkelruimten ontstonden doordat een deel van de draagconstructie dichtgemetseld is. In 1913/4 is de perronoverkapping in westelijke richting verlengd.
De vestiging van het station is een van de bepalende factoren geweest voor de ontwikkeling van Bilthoven.



Hotel van Vulpen en De Bilt Station rond 1905 (Utrechts Archief)


De Bilt Station anno 1908 (collectie F. Meijer)


De Bilt Station anno 1914 (collectie F. Meijer)


De Bilt Station anno 1918 (collectie F. Meijer)


De Bilt Station anno 1919 (collectie F. Meijer)

De Bilt had 3 haltechefs en 6 stationschefs van 1863 tot 1958. De eerste chef was H.C. Wagenaar en begon als haltechef op 8 juni 1864. Hij werd tot 26-10-1865 bijgestaan door C.J. Bedorf die op zijn beurt met pensioen ging in 1876.
In 1881 werd de heer J. Mulder haltechef om 12 jaar later, op 27 november 1893 met pension te gaan. In 1891 was de halte een station geworden en werd Mulder 4de klas stationschef.

Van 1993 tot 1898 was de heer G. Pasman stationschef 4de klas. In 1898 nam H. Strikkers het over en werd in 1902 stationschef 1ste klas, in 1919 stationschef 2de klas en om na twee jubileums meegemaakt te hebben in 1932 met pensioen te gaan.
Van 1 mei 1932 tot 1 juni 1939 was de heer J.H. van der Huizen de stationschef en werd opgevolgd door G. Molenbeek die in 1944 werd ontslagen wegens invaliditeit. In 1944 werd de heer A.M. Ligtermoet benoemd tot stationschef 2de klas en ging in 1958 met pensioen waarna hij werd opgevolgd door de heer J.G.A. Bitter.
Tegenwoordig kent station Bilthoven geen stationschef meer, maar een stationsmanager.



Station Bilthoven rond 1948. De auto is van de plaatselijke taxi
en staat op nagenoeg iedere foto uit die tijd (collectie Historische Kring De Bilt)



Station Bilthoven rond 1950 met rechts het seinhuis (collectie Historische Kring De Bilt)


Station Bilthoven anno 1950 (collectie F. Meijer)


Station Bilthoven rond 1954. Het telefoonnummer was toen 03402-2954.


In 1962 en 1997 zijn de gebouwtjes, naar ontwerp van ir. P. H. Cuperus, ingrijpend gewijzigd.
In het jaar 1960 is tevens het kengetal van Bilthoven en De Bilt gewijzigd van 03402 in 030.



Station Bilthoven anno 1966 (collectie F. Meijer)


Station Bilthoven anno 1966. Op het spoor zijn baanwerkers bezig (collectie F. Meijer)


Station Bilthoven 1989 (foto: Coen Bijkerk)


Station Bilthoven 1991 gezien vanaf het noorden (foto: M.S. van Kooten Niekerk)


Bilthoven heeft weliswaar geen Koninklijke wachtkamer zoals Baarn dat heeft, maar ondanks dat bezocht koningin Beatrix op 26 mei 1992, in gezelschap van het groothertogelijk paar van Luxemburg het RIVM in Bilthoven. Op het station werden zij ontvangen door de Commissaris van de koningin, jhr. Drs. P.A.C. Beelaerts van Blokland en de burgemeester A. Tchernoff.
Fred Meijer was ter plaatse en maakte deze film.
Coen Bijkerk als lokettist maakte onderstaande foto's.



Jaren daarvoor werd op 23 juni 1916 de gemeente overwachts vereerd met een bezoek door H.M. Koningin Wilhelmina. Tegen half vier arriveerde de Koningin per auto, gevolgd door 3 andere auto's, komende uit richting Baarn. Haar bezoek gold het exercitieterrein aan het Station de Bilt, thans ingericht voor militair kamp. Ofschoon aan haar bezoek geen bekendheid gegeven was, waren velen des namiddags aan het Station bij het kamp aanwezig om getuige te zijn van het bezoek. Hare Majesteit was vergezeld van een hofdame, haar adjudant, Jhr. Mr. Schimmelpenninck, de linie-commandant, Generaal Majoor d' Hame Court en 3 andere ordonnans-officieren. De Koningin werd verwelkomd door den Commandant van het kamp. Onder het spelen van het Wilhelmus maakten de troepen een defilé voor Hare Majesteit, waarna zij te ongeveer 4 uur verder in de richting Utrecht vertrok.



Station Bilthoven 2010


Interieur wachtkamer 2e klasse met loket anno 1941 (Utrechts Archief)


Interieur wachtkamer 3e klasse met loket anno 1941 (Utrechts Archief)


Stationskantoor met kaartverkoop op 01-12-1963 (foto: J.G.C. v.d. Meene)

Schoonsteenmantel 1ste klas wachtkamer met
NCSM gravure 01-12-1963 (foto: J.G.C. v.d. Meene)
Goederen opslagruimte 01-12-1963
(foto: J.G.C. v.d. Meene).



Loketten en wachtkamer anno 1963 (foto: J.G.C. v.d. Meene).


Loketten anno 1989 (foto: Coen Bijkerk).


Stationskantoor met kaartverkoop anno 1989 met op de foto Coen Bijkerk.
De telefoon vooraan was voor de rechtstreekse verbinding met post T Blauwkapel.



Beeldscherm van de toenmalige Triumph-Adler 1069 die de lokettist tussen ongeveer 1980 en 1990 gebruikte.
Een retourtje Utrecht was het meest verkochte plaatsbewijs (foto: Coen Bijkerk).


Aan het loket werden toenertijd zowel nationale als internationale vervoerbewijzen verkocht en deden ook reserveringen voor internationale treinen door Europa. Dat liep zeer goed, er kwamen klanten uit de hele regio omdat er een paar lokettisten werkten die vaak door Europa reisden en zeer goede tips konden geven over verbindingen etc.


Glazen wachtkamer zonder loket anno 2010




Stationsentree 1926 met op de achtergrond het seinhuis (collectie F. Meijer)


Station Bilthoven vanuit cabine 2009 (Foto: Sven Seegers)






Station Bilthoven gezien vanaf Groenekan 2009 (Foto: Sven Seegers)


Sinds juli 2009 is er geen mogelijkheid meer kaartjes te kopen aan het loket en is men aangewezen op de aanwezige automaten. Dit besluit leidde tot veel bezwaar, vooral onder de ouderen. Zij zagen veel liever dat het benodigde treinkaartje gewoon aan de loketten gekocht kon worden ipv. via de kaartenautomaat.
Links de voorkant van een treinkaartje enkele reis, 2de klas en geldig op 3 december 1975. Dit kostte toentertijd 1 gulden en 40 cent. Rechts hetzelfde kaartje, maar dan de achterkant.



Plaatskaartenautomaat 24 juli 1993 (Foto: A. Vlug)


Stempelautomaten voor bv 5-retourenkaart 16 juni 2010

OV-chipkaart 'Buiten dienst' Deze OV-in/uitcheck-paal doet het gelukkig wel






Met ingang van 9 juli 2014 zijn er geen papieren kaartjes meer te koop. Reizen kan nu uitsluitend nog met een OV chipkaart of een E-ticket.


Vervoersbewijzenautomaat 23 juli 2014


Vervoersbewijzenautomaten 2 oktober 2014




Stationsgebouw 16 juni 2010

Wachtkamer 16 juni 2010

CTA perron 1 richting Utrecht C.S. CTA perron 2 richting Baarn of Zwolle

CTA perron 1 anno 2013 Informatiescherm anno 2013


Voetgangerstunnel noordzijde welke sinds 1958 ingebruik is genomen.


Voetgangerstunnel perronzijde


Voetgangerstunnel zuidzijde


Voetgangerstunnel naar de zuidzijde


Voetgangerstunnel met kunst aan de wanden 2-10-2014.


Voetgangerstunnel naar de perrons


Kiosk met op de voorgrond de herdenkingsplaat A.G. van den Dungen


Kiosk aan de binnenzijde anno 2012


Kiosk aan de binnenzijde anno 2012


Kiosk aan de binnenzijde anno 2012


Kiosk aan de binnenzijde anno 2012



Openingstijden Kiosk:

De Kiosk is met ingang van 20 oktober 2014 geopend van maandag t/m vrijdag van 6:30u tot 9:30u en 15:30u tot 18:00u. Op zaterdag en zondag is de Kiosk gesloten!



Overzicht van het station met stationschefwoning op 6 april 2012.