Trafohuisje

Het oude tra(ns)fo(rmator)huisje welke dateerde uit 1924 en ten noorden van het station stond is vanwege de ondertunneling gesloopt.
In het huisje zaten vanaf de jaren '50 bijzondere tegeltjes met in okergeel de letters (PUEM) en ingesloten door rood getande bliksemschichten als symbool van elektriciteit op een groene geglazuurde achtergrond.
De tegels werden door Anna Cornelia van den Bergh wie de echtgenote van H. Beukman, de chef van de afdeling Vergunningen (grond- en rechtenverwerving) van de PUEM (het huidige Joulz/Eneco) was, ontworpen.



Hier het op 29-11-2011 gefotografeerde trafohuisje waar Joulz al druk was met de voorbereidingen.


De 2 waardevolle tegels waar er ongeveer 50 van zijn gemaakt zijn ingemetselt in het trafohuisje.


Trafohuisje gezien vanuit het Noord-Oosten.


Trafohuisje gezien vanuit het Zuid-Westen.


Stenen van glas.


Dakkapelletje met ventilatieroosters


Trafohuisje vanuit het Oosten. De 10kV is op deze foto inmiddels losgekoppeld.
Op 28 maart 2012 werd het laatste 220V/380V gedeelte buiten gebruik gesteld.



Een kijkje in de 220V/380V sectie. Meeste smeltveiligheiden zijn verwijderd,
schakelaar veiliggesteld met karton tussen de contacten van de hoofdschakelaar
en een bordje wat duidelijk moet maken dat deze dus niet ingeschakeld mag worden!


Reeds gedeeltelijk ontkoppelde bekabeling. De laatste ader wordt heel geconcentreerd los-
geknipt door Van Den Heuvel, hierna is er geen
stroom meer te bekennen, letterlijk!


Twee vrienden van het Nederlands Tegelmuseum kregen kontakt met de webmaster van deze site en samen werkte ze een plan uit om de eerder genoemde PUEM-tegels te sparen voor het museum. Na meerdere correspondentie is van Joulz toestemming verkregen de tegels voor het nageslacht te bewaren. Het was de bedoeling om eerst rondom te boren, maar daarvoor was wel stroom nodig. Aangezien de antikraakbewoner van de stationschefwoning niet aanwezig was en er dus letterlijk geen stroom verkrijgbaar was, is besloten dat we met de hand gingen hakken met een ruimte boog om de tegels heen.


Het zorgvuldig uithakken van de PUEM-tegels is begonnen (31-03-2012).


Om de tegels enigzins te beschermen werden ze afgeplakt.


Laatste stukje hakken en dan zijn de tegels los (31-03-2012).


Het is gelukt om de tegels heelhuids te verwijderen (31-03-2012).


Bedankt namens het Nederlandse Tegelmuseum E.F.M.


De PUEM-tegels zijn in de ochtend van dinsdag 17 april 2012 overhandigd aan Johan Kamermans,
conservator van het Nederlands Tegel Museum te Otterlo.



Een afbeelding zoals de PUEM-tegel oorspronkelijk eruit zag zonder de verflagen.


De PUEM-tegels na grondige reiniging in het Nederlands Tegelmuseum met inventarisatienummers 11.248 en 11.249.
Op de achterkant zijn nog de letters Utr van Utrecht te lezen.


Nu de tegels gered zijn en gereinigd kunnen worden kon de sloper na een paar dagen zijn werk doen.


Het op 3 april gesloopte trafohuisje (foto: Rob Herber).


Een kale vlakte waar ooit het trafohuisje stond (06-04-2012).


Het trafohuisje is weg dus vrij baan voor de weg naar de spoortunnel en parkeerplaats (04-04-2012).


De plaats waar het trafohuisje stond (06-04-2012).


De plaats waar het trafohuisje stond (06-04-2012).


Het nieuwbouw trafohuisje is te vinden bij de rijwielhandel, maar lang niet zo speciaal vorm gegeven als het oorspronkelijke gebouwtje!


Hier nog het vrijstaande schakelstation tbv. de spoorwegen.


Kraan plaatst nieuw trafohuisje (Bron: Bilthoven Bouwt).


Het nieuw geplaatste trafohuisje


Het nieuw geplaatste trafohuisje




Binnenkant nieuw geplaatste trafohuisje


Binnenkant nieuw geplaatste trafohuisje


Binnenkant nieuw geplaatste trafohuisje


Links het nieuwe trafohuisje met rechts de fietsenstalling (26-05-2013).


Zie verder de nu nog naast gelegen Rijwielstalling.