Traject 93 (NCS: Utrecht - Zwolle)

De totale lengte van het baanvak is 101 Km. Het eerste deel van 88 km is geopend op 20 augustus 1863. De telling begon bij station Utrecht Buurtstation. Station Bilthoven bevind zich op KM 8.931, dwz. ongeveer 9 km verwijderd van station Utrecht Buurtstation en 91 km verwijderd van station Zwolle.



Een deel van het traject Utrecht - Zwolle en traject Bilthoven - Zeist in kaart (S.C. Bruins)


Op 14 juli 1859 verwierf de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij (NCS) de concessie voor de lijn Utrecht-Amersfoort-Zwolle. De aannemers van deze spoorbaan waren Vitali, Picard en Co. uit Parijs. In 1861 werd begonnen met de aanleg en op 6 juni 1864 wordt het gehele traject officieel in gebruik genomen, welke tegenwoordig doorloopt tot Kampen.


Aanplakbiljet NCS

Toen de gemeentes nog los van elkaar bestuurd werden, lagen er aan dit traject in Maartensdijk, de haltes Blauwkapel NCS en Groenekan (Oost). In de gemeente De Bilt was er station De Bilt, die vanaf 1 maart 1918 Bilthoven werd genoemd.

De Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS) heeft in 1918 het plan opgevat voor een tramlijn tussen Maartensdijk en Bilthoven met aansluiting op de NCS-lijnen naar Zeist en Baarn. Het plan is nooit uitgevoerd. Het Ministerie van Waterstaat zag meer in een goedkoper alternatief, namelijk een verbindingsboog bij Blauwkapel. De tramlijn van de Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij (NBM) werd welliswaar vanaf 1901 uitgevoerd door de NCS, maar in 1919 kwam de tramlijn in handen van Oostelijke Stoomtram Maatschappij (OSM) en zag er wellicht geen brood in.

In 1919 werd de NCS overgenomen door de SS (Maatschappij tot Exploitatie van de Staatspoorwegen), waardoor de exploitatie en eigendom van deze lijn ook in handen kwam van de SS. Het traject Utrecht - Amersfoort werd in 1942 ge?lektrificeerd. Tien jaar later is ook het traject Amersfoort - Zwolle met elektrisch materieel berijdbaar. De spoorlijn Zwolle - Kampen moet nog tot 2012 wachten voordat hier met elektrische tractie gereden kan worden.




Beperkte dienstregeling anno 1945


Op 13 oktober 1944 kwamen bommen neer op de spoorlijn tussen station Biltho- ven en de spoorwegovergang bij de Leyenseweg. Op 15 oktober 1944 werd de spoorlijn opnieuw getroffen.

Tussen Blauwkapel en Bilthoven werd op 30 april 1952 begonnen met een proef met betonnen dwarsliggers ipv. de gebruikelijke houten bielzen.
Op het andere gedeelte werden in september 1954 de bielzen vervangen voor nieuwe, maar nog steeds houten bielzen.


Tot de reorganisatie van de dienstregeling in 1998 had Bilthoven een kwartierdienst met Utrecht; dank zij de stoptrein uit Baarn en die uit Zwolle. Met ingang van dat jaar werd de lijn Zwolle-Utrecht versneld; hij stopte niet meer tussen Amersfoort en Utrecht. Bilthoven en het drie kilometer verderop gelegen Den Dolder kregen enige compensatie in de vorm van de Kippenlijn, die doorgetrokken werd van Amersfoort naar Utrecht.
In 1998 is men ook begonnen aan de zogenaamde groene geluidsschermen. Het moest in totaal 3,5 kilometer lang worden tot aan de Paltzerweg, kosten 17 miljoen gulden.


Hier waren ze in mei 1998 al gevorderd tot bijna de overweg de Leijenseweg.
Plaatsing gaas tbv. groene geluidschermen. De laatste 4 foto's zijn gemaakt met een VHS-camera door Gertjan Stamer.


Groene geluidswal aan de zuidzijde (06-04-2012).


Groene geluidswal aan de zuidzijde (06-04-2012).


Groene geluidswal aan de zuidzijde (06-04-2012).


Deurtje in de geluidswal aan de zuidzijde waardoor het spoor bij werkzaamheden of noodgevallen bereikbaar is (06-04-2012).


Groene geluidswal aan de zuidzijde (06-04-2012).


In de geluidswal zit een bevochtigingsinstallatie om het oorspronkelijke gewas, welke niet tegen de droogte kan, voor uitdroging te behoeden. De gemeente en de beheerder van het spoor konden er maar niet uitkomen wie er nou verantwoordelijk was voor de levering van het water en is er als resultaat niets meer van het gewas te bennen. Hierdoor heeft men besloten Klimop te planten om uiteindelijk toch een groene geluidswal te creeeren.
De hierboven staande foto geeft een beeld hoe de wal eruit komt te zien als de klimop is uitgelopen. Daarbij valt uit de navolende op te merken dat dit stuk geluidswal ligt op het vervallen spoor naar Zeist, getuigen het oude hekje.





De palen van 'ooit' een hekje geven nog precies aan waar de spoormannen het spoor toentertijd konden bereiken.


Hieronder een selectie van rollend materiaal wat gefotografeerd is op dit baanvak ter hoogte van station Bilthoven.


NS 259 te Bilthoven. Rangeerder is mogelijk T. van Leuveren anno 1936-37 (foto: Nederlandsche Spoorwegen)


Bij km 9.1 passeren links electrische trein nr 224 uit Amersfoort en rechts dieselloc 2411
als trein nr. 6672 uit Zeist op 09-09-1962 (foto: J.G.C.v.d. Meene)



Trein nr. 1631 van Utrecht naar Zwolle met nog werkende armseinen anno 09-09-1962 (foto: J.G.C.v.d. Meene)


NS 1314 als sneltrein naar Utrecht 25-09-1959 (foto: J.G.C.v.d. Meene)


NS 1311 als trein nr. 44734 naar Rotterdam-Pernis op 28-03-1959 (foto: J.G.C.v.d. Meene)


NS 3737 te Bilthoven tgv Moropcongres op 20-08-1975 (foto: Gerard van Vliet)


NS 3737 te Bilthoven tgv Moropcongres op 20-08-1975 (foto: Gerard van Vliet)


Losse NS 1145 bij KM 8,7 op 20-08-1975 (foto: Gerard van Vliet)


Mat '24 als afscheidsrit van Baarn naar Utrecht, georganiseerd door de NVBS op 17-03-1979 (foto: A.J. Borgers)


Afscheidsrit van de 1001 georganiseerd door de NVBS op 12-12-1981 (foto: A.J. Borgers)


Struktonkranen met sik 229 anno 1983 (foto: A.J. Borgers)


Sprinter 2848 als stoptrein tussen Baarn en Utrecht 07-01-1995 (foto: A.J. Borgers)


Diesel-Electrisch treinstel NS 41 van het Spoorwegmuseum als proefrit 20-04-1996 (foto: A.J. Borgers)


Stoomloc 3737 van het Spoorwegmuseum als proefrit richting Utrecht 17-11-1997 (foto: A.J. Borgers)


Op 24-07-1998 werd deze Ex motorpost nr. 3033 met werkplaatstrein vast gelegd op de plaat (foto: A.J. Borgers)


ACTS goederentrein met lok's 1251 en 6705 als Veendamshuttle (foto: A.J. Borgers)


De fraaie 273 in het zeker zo fraaie Bilthoven, 2006 (foto: Bart Gerritsen)


NMBS 7781 en 7788 bij KM 8,7 op 13-05-2008 (foto: Blizzard_rail)


S(printer)L(ight)T(rain) bij KM 8,7 (15-06-2010)


SLT bij KM 8,7 (15-06-2010)


SLT bij KM 8,7 (15-06-2010)


UFM 120 bij KM 8,7 (15-07-2010)


NS-Directietrein NS20 'De Kameel' bij KM 8,7 (24-09-2010)


Spinter bij KM 8,7 (13-08-2011)


NS41 'Blauwe Engel' v/h Spoorwegmuseum bij KM 8,7 (13-08-2011)


SLT halteert op station (27-04-2012)


DDM passeert overweg Soestdijkseweg (29-12-2012)


DDM passeert overweg Soestdijkseweg (29-12-2012)


VIRM passeert overweg Soestdijkseweg (29-12-2012)


ICM passeert overweg Soestdijkseweg (29-12-2012)


Plan V's passeren elkaar bij het station (29-12-2012)


DDM halteert op station (29-12-2012)


Plan V vanuit Baarn vertrekt (29-12-2012)


Plan V halteert op station (29-12-2012)


1621 van HUSA als Dolemine (2013)


Vlaflip Sggm (4-9-2013)


Bonte zending (4-9-2013)


Virm (9-9-2013)


DE-III 115 (5-10-2013)


Twee vlaflips passeren elkaar (20-10-2013)


Terex (22-10-2013)


ICM (28-10-2013)


Sggm en DDZ passeren elkaar op station Bilthoven (28-10-2013)


Strukton 303002 (17-1-2014)


HUSA 1621 (17-1-2014)


Twee keer Sggm op station Bilthoven (1-2-2014)


NS115 van Stichting DE-III (1-2-2014)


ICM onderweg naar Utrecht (20-3-2014)


Sggm 2984 (5-6-2014)


SLT onderweg naar Utrecht (23-7-2014)


4401 van Rotterdam Rail Feeding als Doleminetrein (23-7-2014)


Jim (27-8-2014)


LOCON 9908 met Szigettrein in Bilthoven (Foto: Matthijs Schreurs 10-8-2014)


DDZ onderweg naar Amersfoort (30-8-2014)


NS114 van het Spoorwegmuseum onderweg naar Amersfoort Bokkeduinen (30-8-2014)


NS20 directietrein onderweg naar Arnhem voor tankbeurt (30-8-2014)


VIRM vaker terug in de dienstregeling als IC (2-1-2015)